NOlympism, 2004 (Turkey – Greece – Bulgaria – the Netherlands)

Van 13 tot en met 19 augustus 2004 vinden de Olympische Spelen in Griekenland plaats. Naast de gebruikelijke sportieve voorbereidingen door diverse atleten en sporters en de toenemende Olympische Spelen koorts in Griekenland (ook nog eens de bakermat van de Olympische Spelen) is er ook nog een andere realiteit. Deze ligt besloten in de realiteit van de werknemers die op diverse plaatsen de Olympische Spelen mogelijk maken.

Grote sportevenementen vormen vaak een uitgelezen kans voor bedrijven (zowel grote als kleine, maar vooral grote) zich te profileren door middel van sponsoring, reclame en speciaal voor het sportevenement gemaakte producten. De sportkleding industrie speelt in dit spel een grote rol.

Diverse sportevenementen heeft de Schone Kleren Kampagne aangegrepen om de positie van de arbeiders en arbeidsters in de sportkleding industrie aan te grijpen. Ook rond de Olympische Spelen in Griekenland is dit weer het geval. Een grootschalig sportevenement heeft niet alleen het voordeel dat een breed publiek bereikbaar is ook de organisatoren zijn aan te spreken op hun gemaakte beloften. Want een groot sportevenement zorgt er ook voor dat gepoogd wordt de voorwaarden zo positief mogelijk te houden. Daardoor is het eenvoudiger om de
Bedrijven aan hun gedragscode ten aanzien van werkomstandigheden te houden. Elk bedrijf wil natuurlijk vermijden met een slechte naam te boek te staan.

De Schone Kleren Kampagne zal een campagne rond de sportkledingindustrie organiseren met onder andere een estafette. In samenwerking met de Vrije Keyser worden er drie korte documentaire/informatie films gemaakt voor verschillende doelgroepen om de relatie tussen Olympische Spelen en de sportkledingindustrie in beeld te brengen en tevens het materiaal te gebruiken voor campagne doeleinden zowel in de productielanden als in Nederland.

Project together with de Schone Kleren Campagne
Vrije Keyser: camera, script, editing, interviews, concept